'Ik schrijf graag over schurken'
LEES MEER>>>
De Halewijnprijs, literatuurprijs van de stad Roermond, wordt jaarlijks toegekend aan een literair talent dat, naar de mening van een deskundige jury, op grond van de kwaliteit van haar/zijn verschenen werk extra belangstelling verdient. Wanda Reisel is met vijf andere talentvolle schrijvers genomineerd voor de prijs.
De prijs bestaat uit een geldbedrag en een kleinplastiek in brons van de kunstenaar Dick van Wijk. De Halewijnprijs wordt dit jaar voor de 33ste maal uitgereikt.
De jury Halewijnprijs 2019 wordt gevormd door Peter Altena, neerlandicus en docent, Annelies Eisinga, literatuurwetenschapper & coach; Pon Kranen, voorzitter & algemeen literatuurwetenschapper; Philo Offermans, lerarenopleider en neerlandica.
Na uitroeping van de genomineerden voor de Halewijnprijs wordt naast de deskundigenjury een jongeren-schaduwjury gevormd. De jongeren lezen en beoordelen van alle genomineerden één werk. Doel is om alle genomineerde auteurs meer aandacht te geven en om via de Halewijnprijs bij jongeren liefde voor lezen en literatuur te activeren. De jongeren kiezen een eigen winnaar die de ‘Reinaerttrofee’ ontvangt voor Beste Boek van de genomineerden voor de Halewijnprijs.
In januari 2020 worden de winnaars van de Halewijnprijs en Reinaerttrofee uitgeroepen. De gezamenlijke prijsuitreiking vindt plaats op zondag 15 maart 2020 in Roermond.
Voorgelezen door Frans van Deursen en met (nu en dan) muziek van Ben van Gelder
Te downloaden via o.a.: Luisterrijk en Storytel
Eén keer wil Adam een daad stellen en iedereen laten zien wie hij is. Wanda Reiselschreef een spannende road novel, een tocht op zoek naar zelfkennis, erkenning en liefde.
Mythisch beeld van een mannenwereld
door: KEES ’T HART
Na een bladzijde of drie spat het Monument op de Dam uit elkaar. En Wanda Reisel maakt daar een prima scène van, die uiteraard gepaard gaat met ‘een snoeiharde knal’, en met ‘een fontein van brokken’ die omhoog spuit. Maar ook met deze wonderlijke beschrijving: ‘De brokstukken leken in stilte en met een vertraagde beweging in een zonnekrans uiteen te zweven. Hij keek er met domme, open mond naar.’ Net daarvoor heeft de schrijfster ons kennis laten maken met Adam Landau die zich in de ‘Koninklijke Industrieele Groote Club’ op de Dam (bestaat echt) probeert binnen te dringen. Hij wil er ook bij horen. Veel woorden heeft ze niet nodig om de wereld van businessclubs en geldmagnaten op te roepen, ze laat haar Adam er goed op los fantaseren: ‘Alles wat de goden op de Olympus vergund is, mogen zij ook. Liggend op sofa’s verveeld van druiventrossen genieten en spelletjes spelen op declareerbare kosten, kruipolie in het rond spuiten, aan flûtes nippend, fantaserend over een volledig orgasme.’
Ontmaskerd
Wanda Reisel kruipt in de huid van Adam Landau, een oplichter die zich 'van valse ballast wil ontdoen
Als Adam Landau zich in de Groote Club aan de Amsterdamse Dam bevindt, wordt buiten door terroristen het bekende monument op de Dam opgeblazen. Het is het begin van een verhaal over misdaad en terreur, maar ook over menselijkheid en tederheid, een combinatie die Wanda Reisel wel is toevertrouwd. Ze schrijft immers graag over tegenstrijdigheid als kenmerk van menselijk handelen, al haar personages hebben wel iets paradoxaals; daarin herken je ook de toneelschrijfster die ervoor waakt al te eendimensionale karakters neer te zetten.
Tekst: Rob Schouten
Foto: Annaleeen Louwes
LEES MEER >>>
Alleen al het plot van Wanda Reisels nieuwe roman Adam is genoeg om je te laten duizelen. Maar los van de vernuftige verhaalwikkelingen laat vooral het muzikale proza het boek vliegen. En dat is het ware kunststuk.
Tekst: Jeroen Vullings
Fotografie: Annaleen Louwes
Scroll naar 13:50 voor het Interview met Wanda Reisel:
Presentatie Adam in de Koninklijke Industrieele Groote Club op de Dam.
Redacteur Sander Blom spreekt. Eerste exemplaar uitgereikt aan neef Ben van Gelder (die de muziek voor het luisterboek leverde)